Zoeken
Bandenzoeker Verkooppunten

Nieuws

Opel Team neemt deel aan Africa Eco-race

19 november 2013

Szalay Balázs en copiloot Bunkoczi László onthullen 2014 Opel Mokka

Tijdens een persconferentie op dinsdag werd de Opel Mokka model 2014, die zal aantreden in de Africa Eco-race, aan het publiek voorgesteld. Dat gebeurde op een wel heel originele manier met onder andere een optreden van de Hongaarse rockers van Tankcsapda die het hele gebeuren met een stevig rocksausje overgoten. Bandleden László Lukács, Tamás Fejes en Sidlovics Gábor waren van de partij en poseerden graag met de nieuwe auto. Na de officiële voorstelling van het team stonden ze ook de pers te woord.



 

De pers kreeg niet alleen een nieuwe auto te zien maar werd ook voorgesteld aan een nieuwe partner, Toyo Tires. De Opel Mokka rijdt nu op 235/85 R 16 Open Country M/T-R-banden. Na de voorstelling van de nieuwe bandenpartner had Penziás Gábor, voorzitter van de officiële Hongaarse importeur van Toyo Tires, AKH Abroncs Kft, het over het partnership met Toyo en over de link met het team.

Szalay Balázs is een gekende naam in het marathonrally-wereldje. Hij is niet alleen de beste rally-raidpiloot van Hongarije, maar was ook vaak te zien in talloze internationale rally’s, zoals de rally van Dakar waar hij al sinds 1996 aan deelneemt, of de Silk Way-rally en de Poolse Baja.

László Bunkoczi trad toe tot het team in 2004 en beleefde samen met Szalay tal van successen in de Hongaarse Baja en de FIA- rallyreeksen in de Centraal- Europese zone.

De auto, een volledig nieuwe Opel Mokka in fabriekskleuren die dinsdag werd voorgesteld, zal te zien zijn tijdens de Africa Eco-race die van start gaat op 29 december. De auto onderging tal van aanpassingen om hem competitiever te maken. De opmerkelijkste verandering is dat de auto nu meer dan 60 cm korter is, waardoor hij nog makkelijker duinen aankan.

De Africa Eco-race is in 2014 aan zijn vierde editie toe. De race kent steeds meer succes, wat wellicht te maken heeft met de reacties van Dakar-legendes zoals Jean-Louis Schlesser, die het jammer vinden dat de Dakar-race de Sahara de rug heeft toegekeerd. Tijdens de race doorkruisen de piloten vertrouwd Afrikaans terrein in Marokko en Mauritanië, alvorens te eindigen in Dakar in Senegal.
Tijdens de persconferentie deed teamleider Szalay uit de doeken waarom hij overstapte naar de Africa Eco-race na 12 keer te hebben deelgenomen aan de Dakar. Hij legde ook uit hoe de nieuwe, kortere auto nu beter te besturen is in de duinen en hoe de auto nog beter beschermd is door het koelsysteem te verplaatsen.




Over de nieuwe livery wist Balázs te vertellen: “We vonden het heel belangrijk om het design te veranderen, omdat we zo dicht mogelijk bij de Opel-fabriek wilden blijven, want dat zijn wel heel sterke partners geworden.”

De bandleden van Tankcsapda namen eveneens het woord tijdens het event en wisten te vertellen dat zowel zij als het raceteam een groot evenement voor de eindejaarsperiode voorbereiden. Het Opel Dakar Team start op 29 december in de Africa Eco Race terwijl Tankcsapda op 28 december een groot eindejaarsconcert geeft in de Fönix-arena in het Hongaarse Debrecen.



Tankcsapda -frontman, László Lukács: “Ik hou van alle technische sporten, maar vooral van racen in de woestijn, omdat dat in elk opzicht zo extreem is. Ik heb een enorme bewondering voor iedereen die zich waagt aan dit soort avonturen, zoals Balázs Szalay en zijn team. Die kerels staan elke dag voor enorme uitdagingen en een uitschakeling is zo gebeurd. Hier gaat je hart heel wat sneller van slaan.”

Specificaties Opel Mokka
GM-fabrieksracingmotor
Model: LS3
Cilinderinhoud: 6200 cm3 V8
Vermogen: 380 pk (restrictor)
Koppel: 660 Nm (restrictor)
Controle: Motec M800
Injectoren: Bosch
Speciale reducer: 36.0 mm
Topsnelheid: 180 km / u
Acceleratie 0-100 km/u in 7,4 seconden

 

Afmetingen
Gewicht: 2150 kg (Race-uitvoering met 50 l brandstof)
Breedte: 2000 mm
Hoogte: 1770 mm
Lengte: 4150 mm
Ophanging: onafhankelijke ophanging vooraan en achteraan, elk wiel 2 4:42, schokdempers, spiraalveren Einbach
Veerweg: vooraan 250 mm, achteraan 250 mm
Transmissie: X -track sequentieel zes verhoudingen
Koppeling: Tilton 3-reel, 7 1/4 inches diameter
Transfer case: X is een track ingebouwd in de transmissie
Brandstoftank: 550 liter ATL-veiligheidstank in rubber
differentieel
Front-end X- 247 Track
Diameter Toyo Race-band: 235/85 R 16 Open Country M/T-R
Velg: 16 inch Evo Corse
Body: Carbon - Kevlar 62 kg

www.africarace.com voor meer informatie over de race

 

Laatste Nieuws